Alle informatie over een ijzertekort, inclusief recepten en andere voedingstips

Futloos en vermoeid? Dit kan wijzen op een ijzertekort

Plotseling gevoel van vermoeidheid en lusteloosheid? Dit kan een teken zijn van een ijzertekort.

IJzer speelt een vitale rol in het energiemetabolisme en transport van zuurstof in het bloed. Volgens de World Health Organization is ijzertekort een van de meest voorkomende tekorten. Ongeveer twee miljard mensen, of meer dan 30% van de wereldbevolking, heeft een tekort aan ijzer.

Het grootste deel van het ijzermineraal is te vinden in twee eiwitten, hemoglobine in de rode bloedcellen en myoglobine in de spiercellen.

Gemiddeld moeten vrouwen in de leeftijdsgroep van 19-50 elke dag 18mg ijzer in hun dieet binnen krijgen, en de mannen en de vrouwen boven de leeftijd van 51, 8mg. Dit verschil is goed voor het extra verlies van bloed tijdens de menstruele cyclus op te vangen, afgezien van de dagelijkse verliezen in de ontlasting, de urine en zweet.
De symptomen van een ijzertekort zijn, zwakte, apathie, gebrek aan drive en uithoudingsvermogen, concentratieproblemen, lepelvormige nagels en verminderde weerstand tegen verkoudheden.
Hier is wat u moet doen om een controle houden over uw ijzergehalte:
  • Neem contact op met een arts voor een bloedonderzoek
  • Vraag een arts om een ijzersupplement
  • Bent u niet-vegetarische? Vul dan uw dieet aan met kip, vis, garnalen en eieren. Dagelijks twee eieren, 100-150g kip en vis voor de twee belangrijkste maaltijden, afhankelijk van uw activiteitenniveaus. Voor lage activiteit, 100g; voor hogere activiteit, 150g.
  • Bent u vegetarisch, voeg dan limoensap toe aan uw maaltijden en drink bijvoorbeeld verse tomatensap.
  • Aardappelen, gedroogde rozijnen, vijgen, spinazie, noten, peulvruchten zoals bruine bonen zijn ook goede bronnen van ijzer


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *